Ksiega Gosci / GuestBook Napisz do mnie / Email me Homepage / Strona główna Homepage  /  Strona główna

"Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych"
Poznań 2013: Wydawnictwo Naukowe UAM

  Page in English

Krótki opis:

W publikacji podjęto próbę kompleksowej analizy fenomenu edukacji w trójwymiarowych światach wirtualnych, który w naukach o edukacji na świecie ma swoje miejsce od ponad 10 lat, natomiast w Polsce jest wciąż stosunkowo mało poznany. Książka traktuje o tzw. światach wirtualnych "na serio", w odróżnieniu od światów-gier. Największym z nich obecnie jest Second Life, w którym działają setki instytucji edukacyjnych, a uniwersytety mają swoje wirtualne kampusy. W pierwszych rozdziałach wyjaśniono pojęcia m.in. wirtualności, cyberprzestrzeni, światów syntetycznych, immersji oraz odniesiono światy wirtualne do teorii uczenia się, a następnie zanalizowano różne znaczenia pojęcia funkcjonalności. W drugiej części zaprezentowano i zilustrowano wiele miejsc, głównie w Second Life, gdzie realizowane są projekty z wielu obszarów edukacji. W trzeciej części opisano autorski Pakiet Edukacyjny możliwy do zastosowania w światach wirtualnych przy nauce języka obcego oraz wyniki obszernych badań empirycznych dotyczących działania Pakietu Edukacyjnego w praktyce. Na końcu zamieszczono minisłownik światów wirtualnych oraz gotowe szablony użyte w Pakiecie - jako wzór metodyczny.

Z recenzji wydawniczych:

Rozprawa Pawła Topola jest oryginalnym i wnoszącym nowe wątki teoretyczne i praktyczne do pedagogiki (i dydaktyki) opracowaniem naukowym. Łączy historię z teraźniejszością i przyszłością. Sięgając do źródeł wytycza nowe kierunki i dokumentuje możliwości zastosowań najnowszych zdobyczy techniki i technologii w praktyce edukacyjnej.

prof dr hab. Stefan M. Kwiatkowski

 

Monografia Pawła Topola jest pierwszym na gruncie polskim tak obszernym dziełem naukowym dotyczącym pedagogiki i dydaktyki w świecie wirtualnym 3D. [.] Odtąd polecać się będzie tę książkę (bądź jej poszczególne rozdziały) jako wprowadzenie do dydaktyki w światach wirtualnych studentom, doktorantom i naukowcom, i to nie wyłącznie na wydziałach pedagogicznych i filologicznych.

prof. dr. hab. Włodzimierz Sobkowiak

 

Książka jest próbą kompleksowego przeanalizowania fenomenu edukacji w trójwymiarowych światach wirtualnych (ŚW). Autor wyjaśnia pojęcia wirtualności, światów syntetycznych, etc., i odnosi ŚW do wybranych teorii uczenia się. Dalej ilustruje liczne projekty edukacyjne w ŚW Second Life. Prezentuje autorski Pakiet Edukacyjny (PE) do zastosowania w ŚW w nauce języka obcego. Ostatnia część to opis obszernych badań empirycznych nad PE w działaniu.

 

Spis treści:

WSTĘP 9

1. CZŁOWIEK W ŚWIATACH WIRTUALNYCH 23
1.1. WIRTUALNOŚĆ, CYBERPRZESTRZEŃ, ŚWIATY SYNTETYCZNE 26
1.2. ŚWIATY WIRTUALNE A WOLFGANGA WELSCHA SZTUCZNE RAJE 34
1.3. RZECZYWISTOŚĆ FIZYCZNA A RZECZYWISTOŚĆ WIRTUALNA 38
1.3.1. Odczucie rzeczywistości w środowisku wirtualnym 39
1.3.2. Zjawisko i rodzaje immersji 47
1.4. TOŻSAMOŚĆ, WIZUALNOŚĆ I DZIAŁANIE W ŚWIECIE WIRTUALNYM 54
1.5. ŚWIATY WIRTUALNE A TEORIA SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ 64
1.6. ŚWIATY WIRTUALNE A PSYCHOKULTUROWA KONCEPCJA JEROME'A S. BRUNERA 72
1.6.1. Dziewięć zasad podejścia psychokulturowego 74
1.6.2. Wychodzenie poza dostarczone informacje 82

2. CHARAKTERYSTYKA TRÓJWYMIAROWYCH ŚWIATÓW WIRTUALNYCH 88
2.1. RÓŻNORODNOŚĆ ŚWIATÓW WIRTUALNYCH 88
2.1.1. Klasyfikacje 88
2.1.2. "Światy na serio" jako subkategoria światów wirtualnych 99
2.2. ŚWIAT CZY GRA 103
2.3. AWATAR I OSWAJANIE ZE ŚWIATEM 112
2.4. ZAGROŻENIA WEWNĄTRZ ŚWIATA WIRTUALNEGO 120
2.4.1. Griefing 123
2.4.2. Gwałt w cyberprzestrzeni 128

3. FUNKCJONALNOŚĆ ŚWIATÓW WIRTUALNYCH 131
3.1. KONTEKSTY DEFINIOWANIA FUNKCJONALNOŚCI 131
3.2. FUNKCJE MEDIÓW W PROCESIE KSZTAŁCENIA A ŚWIATY WIRTUALNE 137
3.3. STRUKTURA FUNKCJONALNOŚCI ŚWIATA WIRTUALNEGO JAKO ŚRODOWISKA I MEDIUM DYDAKTYCZNEGO 142
3.4. FUNKCJONALNOŚĆ POZNAWCZO-KSZTAŁCĄCA 147
3.4.1. Funkcjonalność kulturowo-poznawcza 150
3.4.2. Funkcjonalność efektywnościowa - wiedza językowa 154
3.5. FUNKCJONALNOŚĆ EMOCJONALNO-MOTYWACYJNA 157
3.5.1. Funkcje emocjonalne świata wirtualnego 157
3.5.2. Funkcje motywacyjne świata wirtualnego 160
3.6. FUNKCJONALNOŚĆ DZIAŁANIOWO-INTERAKCYJNA 162
3.6.1. Funkcjonalność interakcyjno-komunikacyjna 165
3.6.2. Funkcjonalność środowiskowo-społecznościowa 168
3.7. FUNKCJONALNOŚĆ TECHNICZNO-NARZĘDZIOWA 171

4. ŚRODOWISKA UCZENIA SIĘ W ŚWIATACH WIRTUALNYCH 175
4.1. PRZYKŁADY ZE ŚWIATÓW: ACTIVEWORLDS, TWINITY, INWORLDZ 175
4.2. SECOND LIFE JAKO ŚRODOWISKO DYDAKTYK RÓŻNYCH 180
4.2.1. Astronomia, nauki o Ziemi, ekologia 180
4.2.2. Archeologia, architektura, sztuka 183
4.2.3. Historia, martyrologia 187
4.2.4. Medycyna, zdrowie, sport 190
4.3. SECOND LIFE JAKO ŚRODOWISKO NAUKI JĘZYKA OBCEGO 193
4.3.1. Szkoły językowe 194
4.3.2. Wyspy edukacyjne dedykowane nauce języków 199
4.3.3. VIRTLANTIS i Cypris Village 200
4.3.4. British Council i Goethe Institut 204

5. GLOTTODYDAKTYCZNE REFLEKSJE Z DWÓCH ŚWIATÓW 207
5.1. TECHNIKI I NARZĘDZIA GLOTTODYDAKTYCZNE W ŚWIATACH WIRTUALNYCH 208
5.2. AFORDANCJE ŚWIATA FIZYCZNEGO I WIRTUALNEGO W DYDAKTYCE 217
5.2.1. Wyłączność afordancji świata fizycznego 218
5.2.2. Przewaga afordancji świata fizycznego nad wirtualnym 219
5.2.3. Przewaga afordancji świata wirtualnego nad fizycznym 221
5.2.4. Wyłączność afordancji świata wirtualnego 224
5.3. PRZYDATNOŚĆ EDUKACYJNA ŚWIATÓW WIRTUALNYCH W DYSKURSIE AKADEMICKIM 228
5.3.1. Krytyka światów typu Second Life 228
5.3.2. Dylematy wokół nauczania języków w światach wirtualnych 234

6. PROJEKTOWANIE NAUCZANIA W ŚWIATACH WIRTUALNYCH 240
6.1. ROLA NAUCZYCIELA W ŚRODOWISKACH ŚWIATÓW WIRTUALNYCH 241
6.2. OD SCENARIUSZA DO MODELU 255
6.2.1. Scenariusze Savin-Baden 257
6.2.2. Model kształcenia Gilly Salmon 261
6.2.3. Model transferu lub model kognitywnej praktyki 272
6.3. NAUCZANIE I UCZENIE SIĘ W ŚWIATACH WIRTUALNYCH - WYBÓR BADAŃ 274

7. METODOLOGIA BADAŃ FUNKCJONALNOŚCI ŚWIATA WIRTUALNEGO 290
7.1. OBSZAR BADAWCZY 292
7.1.1. Problemy badawcze, pytania, hipotezy 294
7.1.2. Zmienne i wskaźniki 300
7.2. METODY I TECHNIKI 303
7.3. NARZĘDZIA BADAWCZE W PORZĄDKU LOGICZNYM I CHRONOLOGICZNYM 306

8. PAKIET EDUKACYJNY W ZASTOSOWANIU 310
8.1. EKSPLORACJA WYSP KULTUROWYCH 311
8.2. POSTAWY I ODCZUCIA WOBEC ŚRODOWISKA ŚWIATA WIRTUALNEGO 312
8.3. ZADANIE CLASS 314
8.4. ZADANIE TASK1: DRESDEN GALLERY 317
8.5. ZADANIE TASK2: SHOPPING 322
8.6. PORÓWNANIE ŚRODOWISK 2D I 3D W ZADANIACH PRAKTYCZNYCH TASK 328
8.7. ZADANIE LEKCJA 3D 330
8.8. ZADANIE EKSPLORACJA SECOND LIFE 333
8.9. PODSUMOWANIE: FUNKCJONALNOŚĆ SECOND LIFE 335

9. WYNIKI I WNIOSKI Z EMPIRYCZNYCH BADAŃ FUNKCJONALNOŚCI 337
9.1. FUNKCJONALNOŚĆ POZNAWCZO-KSZTAŁCĄCA ŚWIATA WIRTUALNEGO 338
9.2. FUNKCJONALNOŚĆ EMOCJONALNO-MOTYWACYJNA ŚWIATA WIRTUALNEGO 347
9.3. FUNKCJONALNOŚĆ DZIAŁANIOWO-INTERAKCYJNA ŚWIATA WIRTUALNEGO 354
9.4. FUNKCJONALNOŚĆ TECHNICZNO-NARZĘDZIOWA ŚWIATA WIRTUALNEGO 362
9.5. UWAGI KOŃCOWE DO PAKIETU EDUKACYJNEGO I BADAŃ 366

ZAKOŃCZENIE 374

BIBLIOGRAFIA 383

NETOGRAFIA 396

SŁOWNIK ŚWIATÓW WIRTUALNYCH 402

ZAŁĄCZNIKI 408

Streszczenie w języku angielskim: EDUCATIONAL FUNCTIONALITY OF VIRTUAL WORLDS 422


góra strony

> ../visits_injo.txt") ?>